W Auto Serwis Energomat od wielu lat zajmujemy się mechaniką pojazdową i diagnostyką komputerową.
Prowadzimy obsługę i serwis wielu typów aut i marek, a w tym: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Opel, Ford, Peugeot, Citroen, Renault, Mercedes, BMW, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Honda, Mazda, Nissan, Hyundai, Kia, Isuzu, Suzuki oraz inne.
Prowadzimy diagnostykę i naprawy następujących podzespołów samochodowych:
Naprawy obejmują serwis okresowy i sezonowy:
Jak serwisować klimatyzację w naszym samochodzie?
Wizyta w warsztacie zajmującym się serwisem klimatyzacji następuje najczęściej gdy nasza klimatyzacja już nie funkcjonuje. Czasem zdarza się, że czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego mimo pustego układu „zawiesi się” i sygnalizuje ciśnienie w układzie, skutkiem czego jest załączanie sprężarki klimatyzacji, która pracuje częściowo „na sucho” i powoduje dużo szybsze jej zużycie. Dodatkowym problemem jest zaleganie wilgoci w układzie, zamontowany w układzie skraplacz czy osuszacz ma bardzo ograniczone możliwości i może zaabsorbować tylko niewielkie ilości wilgoci (nieodwracalnie) po czym konieczna jest jego wymiana, zwłaszcza gdy układ był rozszczelniony przez dłuższy czas. Wykonanie pełnego cyklu serwisu układu klimatyzacji wydłuża żywotność podzespołów, ponieważ wykonanie próżni zmniejsza temperaturę wrzenia wody do temp. pokojowej, wykorzystując to zjawisko fizyczne przez dłuższy czas, wypompowujemy wilgoć z układu. Pobrany razem z czynnikiem chłodniczym olej sprężarkowy, również zostaje oddany jako nowy, oraz świeży czynnik.
Często zadawane pytanie: czy można „dobić klimatyzację”?
Otóż raczej nie powinno się tego robić. Dlaczego?, ponieważ nie wiemy ile czynnika jest w układzie, więc żeby dobić i tak należy wykonać pełen serwis i wtłoczyć tyle ile przewidział producent (zbyt dużo, czy zbyt mało czynnika może unieruchomić układ klimatyzacji). Jeżeli czynnik wycieka, to „dobicie” i tak nie wiele wnosi do sprawy. Konieczne jest przeprowadzenie testu szczelności azotem i zlokalizowanie ewentualnego wycieku. (nie wolno sprawdzać szczelności sprężonym powietrzem, ponieważ wprowadzamy niepożądaną wilgoć z powietrza do układu i tym samym nieodwracalnie uszkadza się osuszacz, ponadto olej sprężarkowy ma własności higroskopijne i również chłonie wilgoć z powietrza)
Używana w naszym serwisie stacja klimatyzacji TEXA 760 serii R Jako jedyna posiada opatentowany system hermetycznych zbiorniczków na olej sprężarkowy i na barwnik UV. Podczas zasysania oleju i barwnika UV do układu w naszym samochodzie nie wyrównuje ciśnienia pobierając powietrze z atmosfery, lecz poprzez zmniejszenie objętości elastycznej „torebki” wewnątrz zbiornika. Dzięki temu rozwiązaniu olej sprężarkowy i barwnik UV, który wprowadzamy do układu klimatyzacji nie pobiera wilgoci z powietrza atmosferycznego.
Klimatyzacja a nasze zdrowie
Kanały dolotowe i wymiennik ciepła układu klimatyzacji dzięki zaciemnieniu i wilgoci ze skroplonego powietrza stanowią doskonałe środowisko do rozmnażania się różnorodnych drobnoustrojów, bakterii i grzybów, które atakują nasze drogi oddechowe. Serwis klimatyzacji jest dobrą okazją aby wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy), ponieważ zapchany filtr nosi liczne grzyby i bakterie, ponadto utrudnia wlot świeżego powietrza z zewnątrz. Dodatkowo powinniśmy wykonać dezynfekcję całego układu dolotowego zarówno metodą chemiczną także połączoną z ozonowaniem. Ozon to Trójwartościowy tlen (O3), który dzięki swym wysoce odkażającym własnościom, wręcz „wypala” bakterie z układu dolotowego, zabija także wszelkie nieprzyjemne zapachy np. dymu papierosowego pozostawiając przestrzeń pasażerską zupełnie odświeżoną.
Opracował: mgr inż. Wojciech Sobczyk
Zbieżność kół a prowadzenie pojazdu
Regulacja zbieżności kół nie jest obowiązkowa, natomiast nieprawidłowe jej ustawienie prowadzi do wielu niebezpiecznych sytuacji drogowych oraz nadmiernego zużywania się elementów eksploatacyjnych i zawieszenia.
Problem nieprawidłowej zbieżności kół w naszym samochodzie zauważamy niestety dopiero wtedy, gdy z samochodem podczas jazdy na wprost dzieje się coś niepokojącego lub opony są zużyte nierównomiernie (z zewnątrz lub wewnątrz). Przy nieprawidłowo ustawionej geometrii, często nawet po jednym sezonie, praktycznie nowe opony nadają się już tylko do wyrzucenia. Przyczyną może być niewłaściwa zbieżność, zwłaszcza, gdy zjawisko np. „niewycentrowanej kierownicy” poprzedzone było wjechaniem z dużą prędkością w znaczną dziurę albo wpadnięciem na krawężnik. Skrzywieniu może ulec np. końcówka drążka kierowniczego czy też drążek kierowniczy, efektem może być przestawienie geometrii mające negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu. Kiedy zauważymy, że np. musimy wciąż kręcić kierownicą aby utrzymać kierunek jazdy na wprost lub pojazd jakby lepiej skręca w lewo niż w prawo albo na odwrót, powinniśmy niezwłocznie zbadać geometrię naszego pojazdu.
Czy warto kontrolować zbieżność?
Podczas codziennego użytkowania samochodu możemy nie zauważyć żadnych niepokojących zjawisk, to jednak nie znaczy, że parametry geometrii są zgodne z założeniami producenta pojazdu. W wyniku czego dochodzi do zwiększonych oporów toczenia, a co za tym idzie nadmiernego zużycia opon, łożysk, podwyższonego zużycia paliwa, wydłużonej drogi hamowania oraz braku stabilności prowadzenia pojazdu. Zdarzały się też przypadki nieprawidłowego funkcjonowania systemów stabilizujących tor jazdy (ESP) spowodowanych np. ugiętym drążkiem kierowniczym (jeżeli mamy skręconą kierownice a jedziemy na wprost, system stabilizacji toru jazdy w sposób ciągły reaguje, gdyż taka sytuacja dla komputera oznacza, że samochód wpada w poślizg!).
Badanie geometrii kół w samochodzie powinno wykonać się co najmniej raz w roku (np. przy zmianie opon z letnich na zimowe lub odwrotnie).
Przed badaniem, czy też regulacją zbieżności zawsze należy sprawdzić zawieszenie (końcówki drążków kierowniczych, drążki kierownicze, tuleje metalowo gumowe oraz sworznie wahaczy itp.). Zużyte elementy zawieszenia przed regulacją musimy wymienić na nowe, inaczej regulacja nie przyniesie żądanego skutku. Zużyte elementy zawieszenia powodują samoczynne i ciągłe zmiany zbieżności podczas jazdy zwłaszcza w zakrętach.
Podczas podstawowego badania sprawdzana jest:
Gdzie zbadać i ustawić zbieżność ?
Kiedyś, zbieżność regulowano przyrządami listwowymi, mierzącymi różnicę między przednią a tylną częścią felgi, później urządzeniami żarówkowo/soczewkowymi, następną generacją były przyrządy już nieco dokładniejsze: laserowe oraz sznurowe, co należy już do historii.
Dzisiejsze urządzenia do geometrii posiadają głowice aktywne lub pasywne, bazują na wiązce podczerwieni, a komunikacja z komputerem odbywa się bezprzewodowo. Dokładność takich urządzeń jest bezkonkurencyjna. Istnieją także urządzenia, które nawet nie wymagają montażu głowic na kołach a pomiar odbywa się poprzez kompletne skanowanie pojazdu, jednak przez swą wysoką cenę są raczej rzadkością ( w skali kraju kilka sztuk).
W wielu nowoczesnych pojazdach tolerancja w ustawieniu zbieżności kół wynosi +/- 002’ , co często przekracza możliwości wielu popularnych urządzeń. Należy pamiętać, że prawidłowo, zbieżność regulować można tylko „statycznie” na stanowisku z „obrotnicami” i „płytami rozprężnymi”. Możemy wtedy indywidualnie ustawić parametry „połówkowe” dla każdego z kół przednich oraz tylnych (o ile dany model pojazdu ma taką możliwość).
Regulacja zbieżności na urządzeniu mierzącym „dynamicznie” (przejazdowo) jest niewskazana i może służyć wyłącznie do bardzo ogólnej kontroli zbieżności. Po takiej „regulacji” mierzona jest tylko zbieżność całkowita, w wyniku czego prawe i lewe koło ma prawie zawsze inny parametr a skutkiem jest niewycentrowana kierownica. Pomiar metodą „dynamiczną” jest subiektywny, ponieważ bywa zafałszowany ze względu na zużycie lub uszkodzenie opon, nie ma powtarzalności pomiaru i jest mało dokładny. Nie daje nam żadnej informacji na temat zbieżności kół tylnych i kąta pochylenia którychkolwiek z kół, nie wspominając o odchyleniu geometrii osi jazdy.
Dodatkowo, bardzo częstym problemem jest zaniedbywanie przez serwisy dokonywania obowiązkowej kalibracji urządzeń (ze względu na dość wysokie koszty za usługę kalibracji). Kalibrację powinno przeprowadzać się co pół roku, minimum raz w roku. Niestety zdecydowana większość serwisów w praktyce, kalibracji nie przeprowadza w ogóle, lub przeprowadza dużo rzadziej, co nie wpływa korzystnie na jakość usługi.
W naszym serwisie, kalibrację urządzenia do geometrii przeprowadzamy minimum raz na dwa miesiące.
Opracował: mgr inż. Wojciech Sobczyk
Dzięki diagnostyce komputerowej można uzyskać wiele informacji na temat stanu badanego pojazdu.
Pozwala ona na wykrywanie i usuwanie usterek. Obecnie produkowane samochody posiadają bardzo skomplikowane i zaawansowane systemy autodiagnozy, aczkolwiek nawet starsze pojazdy posiadają system autodiagnostyczny (nieco uboższy niż w nowszych samochodach ale może nam przekazać wiele cennych informacji i wskazówek na temat dalszej naprawy).
Samochodowa diagnostyka komputerowa dostarcza wiele informacji na temat:
Wiele nowoczesnych pojazdów np. diesla z systemem common rail, wymaga przy wymianie wtryskiwaczy ich Prawidłowego „kodowania” (do poprawnej pracy, komputer naszego pojazdu potrzebuje informacji na temat dawki wtrysku). Można tego dokonać tylko za pomocą komputera diagnostycznego. Inne pojazdy wymagają adaptacji przepustnicy, adaptacji pompy wysokiego ciśnienia, adaptacji zaworu EGR itp.
KIEDY NALEŻY SKOŻYSTAĆ Z DIAGNOZY KOMPUTEROWEJ NASZEGO SAMOCHODU ?
Podczas codziennego użytkowania pojazdu często prawie nie zauważamy, że nasz pojazd pracuje jakby inaczej, czasem troszkę zwiększy się zużycie paliwa, czasem jest jakby trochę słabszy, troszkę kopci itp., nie zawsze zapali się „złowieszcza” kontrolka „check engine” Dzięki diagnozie możemy dowiedzieć się co jest tego przyczyną, a powodów może być naprawdę bardzo wiele. Czasem wymiana prozaicznego czujnika lub innego podzespołu sterującego pracą silnika diametralnie odmienia nasz samochód. Najczęstszym powodem wizyty jest zapalenie się kontrolek np.: „check engine”, „ABS”, „Air Bag” itp.
W naszej ofercie mamy możliwość diagnozowania wszystkich samochodów osobowych i dostawczych, praktycznie z całego świata (Europejskich, Azjatyckich oraz samochody z USA).
Opracował mgr inż. Wojciech Sobczyk
Zawieszenie auta przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie pojazdu. Jest odpowiedzialny za komfort jazdy oraz stateczność i stabilne kierowanie pojazdem.
W skład podwozia wchodzą: wahacze, drążki poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe, resory piórowe, amortyzatory.
Jednym z pierwszych objawów zużycia zawieszenia jest: utrata stateczności pojazdu, gorsze prowadzenie auta, nieregularne zużycie bieżnika opon i wzrost drogi hamowania pojazdu.
W naszym warsztacie wykonujemy następujące usługi::
Oferujemy naprawy główne i bieżące samochodów osobowych, busów, itp.
Nasz zespół to wysoce wykwalifikowani specjaliści-mechanicy.
Prowadzimy naprawy:
Świadczymy usługi wulkanizacyjne, obejmującymi wszystkie prace z zakresu wulkanizacji ogumienia letniego i zimowego, a w nich:
Naprawiamy opony wszystkich marek i typów: Dębica, GoodYear, Continental, Pirelli, Michelin, Dunlop, Fulda, Firestone, i inne.
Prowadzimy wymianę opon z:
Mają na uwadze Państwa bezpieczeństwo: